nadwaga i depresja

Nadwaga i depresja

Depresja i nadwaga, nadwaga i depresja. Depresja z nadwagi i nadwaga z depresji. To niestety bardzo prawdopodobny i częsty przypadek. Jesz, gdy jest Ci smutno, wówczas tyjesz. Kiedy źle czujesz się w swoim ciele, jest Ci źle i wtedy…jesz jeszcze więcej. Takie błędne koło może prowadzić do poważnej depresji i zaburzeń odżywiania. Kiedy powinniśmy zacząć się niepokoić o swoje zdrowie i czy można temu zapobiec?

Nadwaga i depresja – stres często jest zajadany

Mimo że u wielu osób sytuacje stresowe powodują jadłowstręt i spadek wagi, istnieje ogromna ilość ludzi, którzy „zajadają stres”. Prawdopodobną przyczyną takiego zachowania jest nie tylko „uczucie zapomnienia” podczas spożywania posiłku, ale także dlatego, że być może brakuje Ci serotoniny – czyli popularnego hormonu szczęścia. Do jej produkcji potrzebne są cukry, w związku z tym zapotrzebowanie na nie wzrasta wówczas, gdy zawartość tego hormonu w naszym ciele jest mniejsza. U osób, które przechodzą sytuacje stresowe, mechanizm hormonalny jest zachwiany, w związku z tym reakcje organizmu mogą być różne. Dlatego też, nadwaga i depresja tak często występują obok siebie.

Od nadwagi do depresji

„Zajadając” smutek i stres możemy nabawić się poważnej nadwagi, zwłaszcza, jeśli nie kontrolujemy masy swojego ciała systematycznie. I nawet, jeśli te stany miną, dodatkowe kilogramy same nie znikną, mogą natomiast stać się powodem poważnych depresji i zaburzeń odżywiania. Zwłaszcza u nastolatków ten problem nasila się coraz bardziej. Bulimii czy anoreksji najczęściej towarzyszy depresja, która nieleczona możne mieć poważne skutki. Niezadowolenie z własnego wyglądu i niemożność uzyskania natychmiastowych efektów poprzez dietę i ćwiczenia prowadzi do ponownego smutku, a co za tym idzie, kolejnego zjedzonego posiłku, który ma nam poprawić nastrój na kilka chwil. Takie błędne koło może prowadzić nie tylko do poważnych depresji, ale także do kłopotów zdrowotnych na tle nadwagi i zaburzeń odżywiania. Ciężko jest uciec od nadwagi i depresji, ale jest to możliwe! Wystarczy chcieć!

Terapia, leki i sposoby leczenia

W przypadku mniej nasilonych objawów najlepszym sposobem na poprawienie nastroju i wyjście z błędnego koła będzie przystąpienie do odpowiedniej grupy wsparcia lub rozmowa z bliskimi osobami. W stanach poważniejszych powinniśmy udać się do gabinetu psychologa, który oceni nasz stan psychiczny i zaleci odpowiednie leczenie. Być może będziemy potrzebowali także leczenia farmakologicznego. Każda depresja jest trudnym przeciwnikiem. Nadwaga i depresja to przeciwnik bardzo trudny, jednak jeżeli będziemy chcieli go pokonać i otrzymamy wsparcie od innych osób to na pewno wygramy!